El Museu de la Ciència CosmoCaixa acollirà demà la jornada de conclusions del programa “Joves, Ciència i Ètica”, curs 2025-2026, que s’ha dedicat a l’ètica en relació amb l’espai. La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), en col·laboració amb el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya i amb el suport de la Fundació “la Caixa” i l’Ajuntament de Barcelona, organitza aquesta iniciativa, que ha arribat a la desena edició i ha comptat amb la participació de 173 alumnes de 3r d’ESO, 14 professors de cinc instituts catalans, 5 persones investigadores i quatre persones dinamitzadores de debats. El programa vol estimular la capacitat crítica de l’alumnat, implicant-lo en els debats ètics que plantegen els temes actuals vinculats a la recerca i les seves implicacions socials.
A partir de les 9.30 h, alumnes dels cinc centres de Barcelona participants enguany (INS Pau Claris, IEA Oriol Martorell, INS Miquel Tarradell, Escola Virolai i IE Eixample), organitzats en grups mixtos de treball formats per 10 estudiants (2 representants de cadascun), hi exposaran les seves conclusions i les debatran entre si. La dinàmica serà conduïda per experts científics de l’Associació Hypatia Mars i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), amb el suport d’experts en dinamització de debats.
Fruit d’aquest treball de debat, sorgirà un document comú de conclusions, que seran llegides durant l’acte. “Joves, Ciència i Ètica” facilita que els alumnes desenvolupin la seva capacitat de debat i que, alhora, contrastin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica, establint les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. L’acte clourà amb una xerrada motivadora a càrrec de Miquel Sureda, físic, enginyer aeroespacial, doctor en Propulsió Espacial i professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), de la UPC.
En aquesta edició 2025 – 2026, l’espai, s’ha estudiat, des del punt de vista ètic, mitjançant quatre grans subtemes: “Missions anàlogues, reptes reals: ciència, ètica i futur espacial”; “A qui pertany l’espai? Responsabilitat i control en l’òrbita terrestre”; Context social i econòmic de l’expansió humana per el sistema solar” i “Ètica, espai i defensa”.
