Notícies | Sala de premsa

Més de 500 alumnes de 15 centres educatius catalans participaran demà al vint-i-unè Dia de la Ciència a les Escoles

10 novembre 2025 | Notícies, Sala de premsa

Un total de 537 alumnes catalans de 3r i 4t d’ESO i 1r de Batxillerat de 15 centres educatius participaran demà, dimarts 11 de novembre, en la vint-i-unena edició del Dia de la Ciència a les Escoles, activitat emblemàtica del programa de la Setmana de la Ciència, impulsada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya i BBVA.

En format virtual, l’acte inclourà tres sessions a càrrec d’un equip de científics i científiques que seran seguides remotament durant el matí per alumnat d’arreu el territori des del canal de YouTube de l’FCRI. L’alumnat participant ha treballat prèviament les matèries seleccionades mitjançant uns vídeos, en què els mateix personal investigador els han plantejat un repte científic que han de resoldre.

Els i les alumnes contrastaran les solucions i interactuaran virtualment amb els investigadors, tot formulant-los també preguntes. Les temàtiques i xerrades seran: l’economia, a càrrec d’Albert Sant, responsable de Talent i Cultura de BBVA Catalunya (10.00 h); primera ocasió en que es desenvolupa un àmbit de les Ciències Humanes i Socials; la intel·ligència artificial (IA), amb Víctor Gómez, responsable d’Operacions a Catalunya de BBVA (11.00 h); i la tecnologia, amb Antonio Rubio, professor emèrit d’Enginyeria de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) (12.00 h).

El tema de l’economia ha plantejat el repte d’elaborar un pressupost que reflecteixi les despeses i ingressos en un hipotètic trasllat dels alumnes per estudiar a una altra ciutat. Un nou destí on s’hauran de decidir aspectes crítics com ara on allotjar-se: llogar un pis amb més persones, anar a una residència, com gestionar les despeses?, quins ingressos tindran?

Amb aquest exercici vol que l’alumnat sigui conscient d’aspectes com el cost de la vida i l’impacte que tenen les seves decisions microeconòmiques.

El repte sobre I’IA cerca ajudar a interpretar com aquesta disciplina està començant a revolucionar el model d’ensenyament-aprenentatge. Una transformació que començarà a ser palpable en breu, especialment en Batxillerat, i de la qual ja s’està percebent el seu ús extensiu per part de l’alumnat. Es vol oferir una visió precisa del seu potencial i del canvi de paradigma implícit que representa, així com afavorir el seu ús responsable aprenent, per exemple, a filtrar i verificar les dades generades per la IA, aspecte que esdevindrà una nova habilitat crítica.

El tercer repte, la tecnologia, està directament relacionat amb la IA i l’elevat nivell de processament de dades que aquesta provoca, amb el consegüent consum energètic per refrigerar els circuits electrònics dels grans centres de dades que processen milions de peticions a l’IA les 24 hores. L’alumnat que ha afrontat el repte podrà prendre consciència del consum energètic de les noves tecnologies, calcular-lo des de casa seva prenent com a referència el consum d’una bombeta i, fins i tot, proposar opcions per reaprofitar la calor generada pels centres de dades.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
Responsable de premsa
mguadalupe@fcri.cat